reageer (66) - eerste - .... - 93 - 94 - 95 - 96 - 97 - .... - laatste - inhoud - album - marktplaats

Differentieel

13-06-2011

Hoewel de titel iets anders aangeeft heb ik eerst nog een bus, die nog was blijven zitten, uit de draagarm gehaald. Omdat het met de pers niet wilde lukken (zie bladzijde 60) heb ik de ouderwetse methode gebruikt: uitboren van het rubber en met een beugelzaag de buitenzijde van de bus ingezaagd. Daarna met een beitel de bus er uit geslagen. Wie zegt dat je overal speciaal gereedschap voor nodig hebt.



Vervolgens heb ik de achteras onder handen genomen. Eerst de remklauwen, schijven er van af en de steekassen er uitgehaald.



Aan de steekas aan de rechterzijde zat behoorlijk wat rommel, dus dat voorspelde niet veel goeds. En al helemaal niet als je in de buis kijkt: roest!



Eerst de rechterzijde er vanaf gehaald, maar geen ellende aan het differentieel ontdekt.



Daarna de linkerzijde er vanaf gehaald, en snel het differentieel geinspekteerd. Hoe het kan weet ik niet, maar er is totaal geen slijtage te constateren. Dus ik heb het vermoeden dat de roest in de buis door lange stilstand is gekomen.



Op de steekassen zitten achtereenvolgende de ankerplaat voor de handrem, een vulring, het lager en tot slot een krimpring om de boel bij elkaar te houden. De krimpring moet er dus af. Dit heb ik gedaan door de ring onder een hoek bijna door te slijpen. Als je dan een koudbeitel in de zaagsnede slaat kun je de ring er gemakkelijk vanaf halen. Nadeel is wel dat ook je lager naar de knoppen is.



Nu het huis leeg is heb ik afdekplaten gemaakt om de binnenkant te beschermen. De platen zijn met kit bevestigd om troep buiten te houden.



Tot slot alles mooi zuiver gemaakt met wasbenzine. Na een kleine 40 jaar zit er een dikke koek met rommel op het huis en de buizen.



Nu alles schoon is kan het gestraald en gespoten worden, maar dat is voor de volgende keer



abonneer op het blog en blijf op de hoogte!

emailadres


geef een reaktie