reageer (67) - eerste - .... - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - .... - laatste - inhoud - album - marktplaats

Versnellingsbak deel 3

05-05-2013

Eindelijk tijd gevonden om de versnellingsbak aan te pakken.

Eigenlijk heb ik nog twee problemen: onbalans bij snelheden hoger dan 100km/h en een bak die kraakt.

Probleem 1 is lastig omdat het veel oorzaken kan hebben. Ik denk dit op te kunnen lossen door een aantal zaken aan te pakken: De cardanas te laten balanceren, de steun van het tussenlager te vervangen en het toplager in de krukas te wisselen.

Probleem 2 is eenvoudiger: synchroringen wisselen.

Om te beginnen moet de bak en de cardanas er onderuit.


De as is als eerste onder de auto uit gehaald. Bij demontage is de as gesplitst dus het vervangen van de steun van het tussenlager is dan een gemakkelijk klusje.



Omdat het balanceren specialistenwerk is heb ik de as naar GTO in Helmond gebracht. Dezelfde dag weer opgehaald, keurig gebalanceerd met rapport, netjes gespoten en gemerkt.



Het toplager zit al zo`n 40 jaar in de krukas en komt niet zomaar los. Ik heb met behulp van een gewone keilbout (om iets aan een muur op te hangen) een strip en twee bouten een trekker gemaakt... eitje!



Tot zover de maatregelen tegen de onbalans, testrit moet uitwijzen of het voldoende is geweest. Maar dan moet eerst alles gemonteerd zijn en dus de versnellingsbak gerepareerd zijn.

De bak is gedemonteerd en ligt op de werkbank. Ik weet inmiddels uit ervaring hoe je dat flikt zonder de motor ook uit de auto te hoeven halen.



En dan begint de ontmanteling van de bak.



Ik had bij de as van de reservebak de synchroringen al gewisseld in de veronderstelling dat deze identiek zouden zijn en ik dus even snel de assen kon uitwisselen... niet dus! Dan kun je niets anders doen dan de reserveas uit elkaar halen en de nieuwe ringen in de originele as zetten = veel werk.



Als alle onderdelen weer op de assen gemonteerd zijn kunnen ze terug in de bak.



Vergeet bij het plaatsen van het bovendeel van de behuizing niet het achteruit-tandwiel eerst op de as te zetten, anders moet de bak weer geplitst worden. En vergeet ook niet de schakelgaffel goed op dat tandwiel te monteren anders staat de bak permanent in de achteruit.

Uiteindelijk zit de koppeling er weer op (let op het mooi blinkend toplagertje) en kunnen alle delen weer gemonteerd worden.



Na montage is het uur van de waarheid. Tijdens de rit bleek de onbalans bijna weg en schakelt de bak als een zonnetje. Zelfs van 3 terug naar 2, wat over het algemeen het grootste probleem is.

Al met al een flink karwei omdat er veel onderdelen moeten worden verwijderd (tot de carburateurs aan toe). Maar het rijden met een soepel schakelende bak is de twee dagen sleutelen dik waard.



abonneer op het blog en blijf op de hoogte!

emailadres


geef een reaktie