reageer (66) - eerste - .... - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - .... - laatste - inhoud - album - marktplaats

Differentieel

17-08-2013

Na wat vakantie en wat bouwkundige werkzaamheden aan het huis heb ik de draad weer opgepakt. Omdat ik voor de lichte trilling of onbalans nog geen oorzaak heb gevonden zijn de wielen van de Spider gemonteerd en ik heb een achteras van een vriend kunnen lenen. Dit is een as van een racer waarbij alle onnodige spullen gedemonteerd of er af geslepen zijn. Dit is wat onhandig omdat je dan dus ook geen handrem meer hebt. De raceas geeft helaas geen verbetering. Het lijkt er dus op dat mijn as in orde is. En hoewel het dus eigenlijk overbodig is, heb ik mijn as open gemaakt om de boel te controleren.



De behuizing van de sper is open.



Dit zijn de onderdelen van één zijde.



De vier satellietwieltjes. Dit is een kenmerk van een sper-as. Een as zonder sper heeft twee wieljes op één asje.



Na ze te hebben gecontroleerd op slijtsporen zijn ze weer gemonteerd.



De sperplaatjes: 3 buitenlamellen en een frictieplaatje, nagemeten en gecontroleerd opslijtsporen .



Omdat ook de lagers geen reden tot vervanging geven is de sperbehuizing weer gemonteerd.



De beide delen zijn ingesmeerd met vloeibare pakking wat ontzettend stinkt.



Nadat de delen zijn samengevoegd en vastgezet is de as klaar om weer onder de Bertone te worden gemonteerd.





abonneer op het blog en blijf op de hoogte!

emailadres


geef een reaktie