reageer (66) - eerste - .... - 157 - 158 - 159 - 160 - 161 - .... - laatste - inhoud - album - marktplaats

Synchomesh

11-08-2012

Na de vakantieperiode en een kleine 1500 kilometer te hebben gereden zijn er een aantal zaken die nog om verbetering vragen. De cardanas geeft een lichte trilling bij 120 kmh. Deze moeten dus gebalanceerd worden. Ik moet nog uitzoeken wie dat voor me kan doen. En dan de bekende kwaal bij een 105 de synchromesh van de tweede versnelling. Anders gezegd: Het kraken bij terugschakelen van 3 naar 2. Ik heb nog een bak liggen en heb besloten deze in orde te maken zodat ik tijdens de winter zowel de bak als de cardanas er onderuit kan halen. Om de reservebak in orde te maken heb ik de sychromeshringen bekeken en ben tot de conlusie gekomen dat deze niet in orde zijn. Dus heb ik de onderdelen van de as af geperst.



Bij een gesynchoniseerde versnellingsbak zorgt de synchomeshring er voor dat tijdens de schakelhandeling het in te schakelen tandwiel wordt afgeremd en dat deze in lijn komt te liggen met de schakelmof. Hierdoor kan de schakelmof spoel in het tandwiel ingrijpen en heb je een schakeling zonder bijgeluid of slijtage. In een 105-bak zijn alle versnellingen (met uitzondering van de achteruit) gesynchroniseerd. Op de foto kun je duidelijk zien dat op de synchomeshringen van de 1e, 2e en 3e versnelling slijtsporen vertonen.



Na de synchromesh-units te hebben gerepareerd met nieuwe ringen is de as weer in elkaar gezet en het geheel wordt in de bak gemonteerd.





abonneer op het blog en blijf op de hoogte!

emailadres


geef een reaktie