reageer (153) - eerste - .... - 118 - 119 - 120 - 121 - 122 - .... - laatste - inhoud - album - marktplaats

Kleptiming

29-10-2011

Omdat de tank niet op voorraad is kan ik daar niet mee verder. Echter bij de zending zaten wel de borgplaatjes voor de nokkenas dus kan ik de motor af monteren. Dat wordt een technisch verhaal.

Om de nokkenassen op tijd te zetten moet de motor in het bovenste dode punt (BDP), de in- en uitlaatnok van de eerste cilinder van elkaar af gekeerd en de markering van de lagerkap en nokkenas gelijk staan.



Een volledige beschrijving vind je hier. Omdat de motor uitgebouwd is ga ik het ook meten in graden.

Bijvoorbeeld de inlaatklep moet bij 23 graden voor BDP 0.20 mm geopend zijn en 0.20 mm voor het sluiten op 42 graden na ODP staan. In de PDF staan de graden vermeld bij openen en sluiten, zonder verplaatsing van de klepbeker.

Om de hoek van de krukas te bepalen heb ik achtereenvolgend het volgende gedaan:
- de doorsnede van de poelie gemeten
- uitgerekend wat de omtrek is
- bepaald hoeveel millimeter op de poelie 1 graad is
- de benodigde graden op een stuk schilderstape geschreven.
- de tape op de poelie geplakt met als markering het BDP



Als je dan een micrometer op de klepbeker zet en de motor draait tot de klep 0.20 mm is geopend kun je op de tape controleren of de timing goed is.



Als dat niet het geval is kun je het tandwiel ten opzichte van de nokkenas verdraaien door het kleine boutje te lossen. Op de foto kun je zien dat de gaatjes van het tandwiel en achterliggende nokkenas steeds verder verschillen. Dus als je de nokkenas goed zet, en het boutje door twee samenvallende gaatjes monteert staat de nokkenas op tijd.



Als alles afgesteld en geborgd is kan de motor definitief dicht gemaakt worden. Dit is het resultaat.



Volgende keer monteer ik de versnellingsbak af en monteer deze dan aan de motor. Onder voorbehoud dat ik de onderdelen van de bak terug heb van de verzinker.



abonneer op het blog en blijf op de hoogte!

emailadres


geef een reaktie