reageer (66) - eerste - .... - 111 - 112 - 113 - 114 - 115 - .... - laatste - inhoud - album - marktplaats

Opbouw motor

17-09-2011

Vandaag met de opbouw van de motor gestart. Het is weer een heel verhaal. Allereerst de cilinderkop. Omdat de inlaatkleppen zijn versleten en worden vervangen moeten ook de klepgeleiders worden gewisseld. Deze zitten met een passing in de cilinderkop dus eerst een passende pen laten draaien. Dan met flink geweld de geleider er uit geslagen ...



... dan precies meten hoever de oude geleiders uit de kop stak ...



... en de nieuwe geleiders, recht uit de diepvries, er in geslagen. De markering op de slagpen geeft aan hoe diep deze moet worden geplaatst.



Daarna de kleppen er in gezet en de borgspietjes met een zelfgemaakt gereedschap gemonteerd.



In de kop zit ook de kettingspanner. Deze heb ik met een spanband op spanning gebracht en zo vastgezet. Zodra de kop op het blok zit, en de distributieketting is gemonteerd wordt deze gelost.



En dit is de afgewerkte kop.



Vervolgens is de krukas gemonteerd ...



... het kettinghuis, de waterpomp en de krukaspoelie.



Volgende stap is de zuigers en cilinderbussen. Ik heb besloten om de zuigers met drijfstangen eerst in de bussen te zetten en deze dan een voor een in het blok te zetten. Eerst nieuwe zuigerveren om de zuigers ...



... dan de pistonpen er in ...



... de borgveren van de pistonpen ...



... tot slot de zuiger in de bus geschoven ...



... en een cilinderbus is gereed.



Omdat de koppakking van het verkeerde type was moet ik even wachten op een andere en kan ik niet verder met de opbouw van de motor. Daarom heb ik daarna de oliepomp aangepakt. Gedemonteerd, schoongemaakt, gecontroleerd ...



... en weer in elkaar gezet, niets mis mee.



En dit is wat er vervangen is.



Volgende keer zal de koppakking wel binnen zijn en kan de motor afgemonteerd worden.



abonneer op het blog en blijf op de hoogte!

emailadres


geef een reaktie