reageer (66) - eerste - .... - 105 - 106 - 107 - 108 - 109 - .... - laatste - inhoud - album - marktplaats

Motor demontage

27-08-2011

Ga er maar even voor zitten, ik ben er flink tegenaan gegaan! Omdat ik de motor nooit lopend heb gezien of gehoord heb ik besloten deze helemaal te demonteren, reinigen, controleren en waar nodig onderdelen te vervangen. Dit is het geval waar het om draait.



Om te beginnen worden de versnellingsbak en de motor gespitst.



Als de motor dan in de motorsteun is gehangen (wat ook nog de nodige aanpassingen met zich meebracht) is het kleppendeksel verwijderd.



En hier hebben we de eerste tegenvaller. De inlaat-nokkenas is behoorlijk aangetast (pitting). Zo erg dat deze vervangen moet worden. Ook de klepstoterbekers hebben allemaal slijtage.



Dan wordt het spannender, de cilinderkop wordt gelicht.



Wat er onder uitkomt geeft de burger weer moed een viertal in prima staat verkerende zuigers. De cilinderwanden verkeren ook nog in een goede staat maar (met name cilinder 1) moeten een keer gehoond worden.



Dan wordt de oliepan aan de onderzjde verwijderd.



Het ondercarter gedemonteerd.



Dan kunnen de zuigers en drijfstangen los gemaakt worden.



De lagerschaaltjes van het big-end hebben wat loopsporen en worden vervangen.



Om de krukas aan te kunnen pakken moeten er eerst wat onderdelen van de voorkant af worden gehaald. Om te beginnen de waterpomp. Zoals je kunt zien is deze volledig verstopt, die zal niet veel water meer pompen. Het is ondertussen wel duidelijk, gezien de hoeveelheid `blubber` in de motor, dat de vorige eigenaar geen koelvloeistof heeft gebruikt, maar gewoon water.



Dan de kettingkast van de distributiekettingen.



Nu kunnen de lagerkappen van de hoofdlagers losgemaakt worden. De lagerschaaltjes vertonen geen enkel spoor van slijtage, maar worden toch vervangen voor nieuwe exemplaren.



De krukas kan er dan uit worden gelicht. Ook deze ziet er prima uit en heeft alleen een polijstbeurt nodig.



En dit blijft er dan over, een leeg karkas.



De kleppen nog even uit de cilinderkop halen. Hiervoor kun je een speciaal gereedschap aanschaffen, maar je kunt ook iets zelf maken. Een stuk buis met een half maanje er uit om de klepspietjes te lossen, samengeperst met een lijmtang.



En dit is de hele motor in onderdelen.







Volgende keer moet alles schoongemaakt worden om te bepalen wat er vervangen moet worden.



abonneer op het blog en blijf op de hoogte!

emailadres


geef een reaktie